vrijdag 27 juni 2008

Daramsala is de verblijfplaats van de Dalai Lama en veel van zijn volgelingen. Het grote aantal Tibetaanse vluchtelingen (waaronder vele moniken in rode gewaden) maakt Daramsala tot een unieke plaats in India. Alles draait hier rond het lot van de Tibetanen: verzet tegen China, opvangplaatsen voor pas gearriveerde vluchtelingen, scholing voor de Tibetaanse kinderen, en tientallen andere hulporganisaties voor dit hartelijk volk. Dagelijks krijgen we (de toeristen) films over Tibet voorgeschoteld, zodat heel de wereld weet wat voor gruwelijk onrecht dit volk wordt aangedaan. Het is heel moeilijk te aanvaarden dat wereldmachten als Amerika en de VN hiertegen geen actie ondernemen. Dit is uiteraard om economische redenen. Het machtige China ziet men liever als vriend dan als vijand.
Ik verblijf momenteel in een guesthouse dat gerund wordt door Tibetaanse moniken. Het zijn enorm lieve mensen.

Ik heb hier ook een korte trek gedaan in de bergen. Voor de eerste keer huurde ik een gids in, wat toch wel dik tegenviel. Hij bepaalde wat, waar, wanneer,... Er was geen plaats voor eigen voorstel... er moest enkel gevolgd worden, waar ik het altijd zeer moeilijk mee heb. Maar ik ben weer een ervaring rijker en weet nu met zekerheid dat een gids niks voor mij is. Zelf ontdekken is veel leuker.
Het was een heel korte trek, dus we gingen niet tot in het hooggebergte. Toch was het zicht af en toe zeer mooi, en was het nog eens aangenaam om 2 dagen in de bergen door te brengen.

Morgenavond neem ik de bus naar Dehli, om daar mijn laatste (slik) 48 uur in India door te brengen.

































Geen opmerkingen: